2025-01-29 Aktualności

25% wszystkich użytkowników teleporad pochodzi ze wsi, a kolejne 16% zamieszkuje miasta liczące do 20 tys. mieszkańców. Tak wynika z danych Rapiomed Group, firmy członkowskiej e-Koalicji dla telemedycyny. To oznacza, że prawie połowa pacjentów korzystających z tych usług mieszka w małych miejscowościach i ma realnie ograniczony dostęp do innych usług, m.in. wizyt lekarskich czy porad farmaceutycznych. Informacje o demografii użytkowników pokazują, że teleporady odpowiadają na potrzeby grup, które dotychczas borykały się z trudnościami w dostępie do usług medycznych, w tym wizyt stacjonarnych. Najwięcej użytkowników teleporad stanowią osoby w wieku od 25 do 34 lat (32,5% ) oraz od 35 do 44 lat (25,4%). Osoby powyżej 45. r.ż. również korzystają z tej formy kontaktu z lekarzem, jednak ich udział jest nieco mniejszy i wynosi 11%.

– To jedno z najważniejszych rozwiązań wspierających system ochrony zdrowia, szczególnie w miejscach, gdzie dostęp do lekarzy jest utrudniony. To także ogromna szansa na poprawę jakości życia osób niesamodzielnych, które dzięki tej formie kontaktu mogą uzyskać konieczną pomoc i poradę medyczną – podkreśla Magdalena Osińska-Kurzywilk, prezes zarządu Koalicji "Na pomoc niesamodzielnym", w której zrzeszona jest e-Koalicja dla telemedycyny.

W roku 2023 za pośrednictwem teleporad sam tylko Rapiomed wystawił ponad 1,3 mln recept, co stanowi znaczące odciążenie dla tradycyjnych placówek medycznych i ułatwia pacjentom dostęp do niezbędnych leków. Recepty te były szczególnie istotne dla osób przewlekle chorych. Ważne jest jednak, aby teleporada była prowadzona w sposób prawidłowy, zapewniający bezpieczeństwo pacjentów oraz odpowiedzialność lekarzy w procesie diagnostyki i leczenia.

Magdalena Osińska-Kurzywilk zwraca także uwagę na aspekt systemowy: Warto zauważyć, że systematyczny rozwój teleporad przyczynia się do poprawy zdrowia publicznego poprzez zmniejszenie liczby niepotrzebnych hospitalizacji wynikających z braku dostępu do podstawowej opieki zdrowotnej. Dla wielu rodzin z dziećmi, osób starszych czy osób z niepełnosprawnościami teleporady są jedynym sposobem na skorzystanie z porady lekarskiej w sposób dostosowany do ich potrzeb, możliwości, a przede wszystkim geolokalizacji.

Choć teleporady nie zastąpią tradycyjnych wizyt w gabinecie lekarskim, to stanowią ich uzupełnienie, zwłaszcza w regionach z ograniczoną infrastrukturą medyczną. Wprowadzenie ujednoliconych regulacji prawnych i standaryzacji usług telemedycznych jest kluczowe dla dalszego rozwoju tego sektora. Pacjenci muszą mieć pewność, że usługi te są bezpieczne, a lekarze powinni dysponować odpowiednimi narzędziami do ich świadczenia.

Zgodnie z Komentarzem do nowego Kodeksu Etyki Lekarskiej "Celem telemedycyny jest wsparcie, uzupełnienie lub rozszerzenie opieki nad pacjentem, której podstawą jest kontakt osobisty. [...] Jeżeli efektem teleporady ma być orzeczenie o stanie zdrowia, w tym wystawienie dokumentów takich jak zwolnienie lub nowa recepta, wywiad ma być przeprowadzony w trakcie telekonsultacji w czasie rzeczywistym analogicznie do wywiadu przeprowadzonego w warunkach gabinetowych. Komunikacja asynchroniczna (np. ankieta lub e-mail), jeżeli jest stosowana, może mieć wyłącznie charakter pomocniczy."

Copyright © Medyk sp. z o.o