Wystartował plebiscyt „Lekarz z empatii”. Plebiscyt ma za zadanie uhonorować lekarki i lekarzy, którzy w swojej codziennej niełatwej i odpowiedzialnej pracy wyróżniają się pełną empatii postawą, wierzą w terapeutyczny sens dialogu z pacjentem i w to, że często empatyczny lekarz sam może być lekiem. Laureatów poznamy na wiosnę 2022 roku, a wyłoni ich Kapituła Plebiscytu, w której skład wchodzą przedstawiciele wiodących organizacji pacjenckich oraz mediów. Kandydatów do tytułu może za pośrednictwem formularza dostępnego na stronie www.lekarzzempatii.pl zgłosić każdy, kto będąc pacjentem, otrzymał od lekarza nie tylko fachową pomoc, ale też coś więcej: gotowość wysłuchania i cierpliwego wytłumaczenia celu oraz przebiegu podejmowanego leczenia. Z okazji inauguracji plebiscytu przeprowadzono badanie na temat znaczenia relacji lekarz – pacjent, a analiza wyników pozwoliła określić 4 kluczowe wskaźniki empatii.
Plebiscyt jest autorskim pomysłem pracowników Be Communications, której zespół w ten sposób postanowił uczcić jubileusz 10-lecia działalności. Firma działa w obszarze profesjonalnych usług public relations, a szczególnym obszarem jej ekspertyzy jest edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w domenie publicznej.
Kapituła plebiscytu
Laureaci plebiscytu zostaną wybrani głosami 21-osobowej Kapituły, do której zaproszenie przyjęły wiodące organizacje pacjenckie, a także wybitni dziennikarze specjalizujący się w tematyce zdrowia i medycyny. Członkowie Kapituły to osoby, które na co dzień pracują na rzecz praw pacjenta, lepszego dostępu do opieki medycznej i nowoczesnych terapii. Jej skład jest reprezentacją szerokiego spektrum pacjentów, m.in. pacjentów onkologicznych, kardiologicznych, chorujących na cukrzycę, stwardnienie rozsiane, choroby reumatyczne i inne choroby immunologiczne.
Raport specjalny plebiscytu „Lekarz z Empatii”
Pacjent ocenia poradę lekarską i samego lekarza przez pryzmat komunikacji z nim. Łatwo to zaobserwować, czytając opinie pacjentów o lekarzach na popularnych portalach. Lekarze najwyżej oceniani, to zazwyczaj ci, pod których nazwiskami ukazują się wpisy: wszystko dokładnie tłumaczy czy cierpliwie odpowiada na każde pytanie. W tym dialogu chodzi zarówno o przestrzeganie zaleceń lekarskich, o co trudno, jeśli pacjent nie rozumie ich sensu, ale i o samą uważność i skupienie lekarza na pacjencie, które tworzą atmosferę zaufania i są dla pacjenta istotnym wsparciem.
W specjalnym raporcie analizującym opinie pacjentów udało się wyodrębnić 4 kluczowe wymiary empatii. Najbardziej entuzjastyczne oceny pacjentów zyskują lekarze, którzy wyróżniają się zaangażowaniem, czyli wnikliwością analizy schorzenia, dostępnością, czyli skupieniem na pacjencie, kulturą osobistą, czyli delikatnością i taktem oraz, przede wszystkim, komunikatywnością, czyli umiejętnością wytłumaczenia procesu leczenia. Te 4 wymiary posłużyły do stworzenia zobiektywizowanej skali w formularzu, na której zgłaszający mają możliwość ocenić swoich kandydatów. Zgłoszenia można przesyłać od 24 listopada 2021 roku do 21 stycznia 2022 r. Wybór laureatów jest dwuetapowy. Nominowanych do tytułu poznamy 24 lutego, zaś zdobywców tytułu Lekarz z Empatii 29 marca 2022 r. #lekarzzempatii jest oficjalnym hashtagiem plebiscytu. Partnerem projektu jest #imm Instytut Monitorowania Mediów.
Na skróty
Copyright © Medyk sp. z o.o