2021-07-16 Aktualności

Jak pokazują dane Narodowego Funduszu Zdrowia, wzrok Polaków pogarsza się w bardzo szybkim tempie. Spada nie tylko liczba zabiegów przywracających sprawne i ostre widzenie, ale także liczba zdiagnozowanych u pacjentów przypadków. W 2020 r. udało się wykryć niespełna 76 500 przypadków zaćmy u pacjentów powyżej 70. r.ż. Dwa lata wcześniej (dane za rok 2018) było ich aż 121 200. Wpływ na ten stan ma przede wszystkim pandemia i obawa pacjentów przed zakażeniem COVID 19 w gabinecie okulistycznym. Aby nakłonić pacjentów do powrotu do gabinetów okulistycznych, regularnych badań i troski o wzrok, a także do stawiania się na umówione już zabiegi na zaćmę, Polskie Towarzystwo Okulistyczne zainicjowało kampanię społeczną „Pokonaj zaćmę, popraw widzenie”. 

Znakomici eksperci, w tym prof. dr. hab. n. med. Jacek P. Szaflik, światowej klasy specjalista w dziedzinie okulistyki, przekonują, że nie ma żadnych przeciwwskazań do wizyt w bezpiecznych, pracujących z zachowaniem najwyższych standardów sanitarnych gabinetach. Lekarze także uświadamiają pacjentom, jak bardzo zaćma wpływa na obniżenie komfortu widzenia.
 

Problem dotyczy też młodszych osób

Problemy z widzeniem i pojawiającą się zaćmą dotyczą także osób młodszych. Podobnie jak w przypadku osób 70+, również w innych grupach wiekowych (40-49 lat, 50-59 lat, 60-69 lat), widoczne są drastyczne spadki dotyczące postawionych diagnoz. W zależności od grupy sięgają one od 37% do 42%. Warto pamiętać, że wzrok zbadać można także u lekarza optometrysty, który podczas nawet niezobowiązującej wizyty może sprawdzić pojawiające się objawy zaćmy.

 

Pokonaj zaćmę, popraw widzenie

Pomimo że operacja zaćmy jest zabiegiem niskiego ryzyka i znacząco poprawia komfort życia, coraz mniej pacjentów decyduje się na ten krok. Głównym powodem tak niskiego wyniku w ostatnich latach jest przede wszystkim pandemia oraz strach przed zarażeniem się koronawirusem. Dlatego też Polskie Towarzystwo Okulistyczne - pomysłodawca i organizator, razem z partnerami - Bausch Health Poland, Alcon, Adamed, Senju Poland, OFTA - powołało do życia kampanię społeczną „Pokonaj zaćmę, popraw widzenie”. Kampania skierowana została przede wszystkim do lekarzy, osób starszych, a także ich rodzin, a jej głównym celem jest zachęcenie do powrotu do diagnostyki i leczenia okulistycznego, ze szczególnym naciskiem na seniorów

https://www.facebook.com/Pokonajzacme/

https://www.youtube.com/channel/UCKEBogWECbdEEAnJ_F4SaDA

Copyright © Medyk sp. z o.o