Nasze społeczeństwo powoli traci wzrok – to wyniki raportów przygotowanych przez Polskie Towarzystwo Okulistyczne. Wskazują to także statystyki Ministerstwa Zdrowia. Okuliści obserwują niechęć pacjentów do wykonywania operacji w trakcie pandemii. Lekarze apelują, by podjąć leczenie już teraz i cieszyć się doskonałym wzrokiem niż odkładać to na później. Rozpoczynając proces edukacji pacjentów oraz ich najbliższych, Polskie Towarzystwo Okulistyczne startuje z kampanią społeczną „Pokonaj zaćmę, popraw widzenie”. Dotyczy ona jednego z najważniejszych problemów ostatnich kilkunastu miesięcy – spadającej liczby wykonywanych operacji zaćmy. Twarzą i wsparciem merytorycznym działań został ceniony specjalista prof. dr hab. n. med. Jacek P. Szaflik.
Kampania ma za zadanie zachęcić pacjentów do regularnego odwiedzania gabinetów okulistycznych i przede wszystkim sprawić, aby powrócili do wcześniej zaplanowanych zabiegów. Głównym elementem kampanii jest spot uświadamiający problemy i konsekwencje wynikające z odwoływania wizyt i braku podejmowania przez pacjentów kroków w kierunku leczenia. Kampania ma za zadanie rozwiać obawy pacjentów związane z COVID-19 i bezpieczeństwem leczenia.
Operacja usunięcia zaćmy nie tylko znacząco poprawia komfort życia, ale też należy do zabiegów niskiego ryzyka. Niestety, od kilkunastu miesięcy, z dużym niepokojem obserwujemy jak wielu pacjentów nie stawia się na planowe operacje i odkłada diagnostykę na lepsze, ich zdaniem, bezpieczniejsze czasy. My pracujemy nieprzerwanie, zachowując wszystkie zasady i standardy sanitarne, aby pacjenci byli bezpieczni. Dzięki zabiegowi operowany pacjent po wszczepieniu nowej soczewki bez problemu widzi z daleka i bliska, czyta, a nawet może prowadzić bezpiecznie samochód po zmroku –mówi prof. dr hab. n. med. Jacek P. Szaflik.
Statystyki pokazują, że w 2020 r. wykonano w Polsce aż o 30% mniej operacji usunięcia zaćmy niż w 2019 r. Najbardziej dotknięta została grupa wiekowa powyżej 70. r.ż.. Liczba wykonywanych zabiegów spadła na przestrzeni ostatnich lat z 200 288 rocznie do 111 916. Podobnie sytuacja wygląda również w innych grupach wiekowych. W grupie 60-69 lat liczba operacji zaćmy spadła o prawie 30 tys. Głównym powodem zaistniałej sytuacji jest pandemia, która zdominowała nasze życie i wpłynęła na zmianę zachowań społecznych. Brak poczucia bezpieczeństwa, strach o siebie i najbliższych, lockdown, wszystko to doprowadziło do sytuacji, w której osoby chore przestały się leczyć i korzystać z pomocy wyspecjalizowanych placówek medycznych. Cześć z pacjentów z lęku zrezygnowała również z zaplanowanych zabiegów medycznych. Ten pogłębiający się stan doprowadza do masowego pogarszania się zdrowia Polaków.
Kampania "Pokonaj zaćmę, popraw widzenie" powstała przy ścisłej współpracy z Polskim Towarzystwem Okulistycznym, dzięki wsparciu partnerów: Bausch Health Poland, Alcon, Adamed, Senju Pharmaceutical Co., Ltd., OFTA.
Na skróty
Copyright © Medyk sp. z o.o