Rak szyjki macicy jest czwartym najczęstszym nowotworem wśród kobiet na świecie. Zachorowania związane są z przewlekłą infekcją wirusem brodawczaka ludzkiego (Human papiloma virus, HPV). Od 2006 r. dostępne jest szczepienie przeciw HPV, stosowane w zależności od wieku w schemacie dwu- lub trzydawkowym.
Podczas 35th International Papillomavirus Conference w Waszyngtonie przedstawiono wyniki badania, które zostało przeprowadzone w Kongo z udziałem ponad 2 tys. osób w wieku 15–20 lat. Uczestniczki podzielono na trzy grupy. Pierwsza otrzymywała pojedynczą dawkę dwuwalentnej szczepionki anty-HPV, druga – pojedynczą dawkę szczepionki 9-walentnej, a trzecia stanowiła grupę kontrolną. Podczas trzyletniej obserwacji powtarzano badania krwi na obecność HPV DNA oraz wymazy z szyjki macicy i pochwy.
Okazało się, że trzyletnia skuteczność szczepień dwu- i dziewięciowalentnych w zapobieganiu zakażeniu HPV wyniosła odpowiednio 98% i 96%. Na podstawie cytowanej publikacji oraz niskiego odsetka kobiet szczepionych przeciwko HPV na świecie (15% w 2021 r.) WHO zmieniło w grudniu ubiegłego roku swoje zalecenia. Obecnie proponuje się jedną lub dwie dawki szczepionki dla dziewczynek i kobiet w wieku 9-20 lat oraz dwie dawki w odstępie co najmniej półrocznym dla kobiet starszych.
W Polsce od 1 czerwca tego roku realizowany jest program bezpłatnych szczepień przeciwko HPV, skierowany do dzieci w wieku 12 i 13 lat.
W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki.
Sprawdź więcej ustawień plików cookie, aby zarządzać swoimi preferencjami.
Więcej informacji na temat plików cookie i przechowywania danych można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.
Ustawienia cookies
W celu ulepszenia zawartości naszej strony internetowej oraz dostosowania jej do Państwa osobistych preferencji, wykorzystujemy pliki cookies przechowywane na Państwa urządzeniach. Kontrolę nad plikami cookies można uzyskać poprzez ustawienia przeglądarki internetowej.
Są zawsze włączone, ponieważ umożliwiają podstawowe działanie strony. Są to między innymi pliki cookie pozwalające pamiętać użytkownika w ciągu jednej sesji lub, zależnie od wybranych opcji, z sesji na sesję. Ich zadaniem jest umożliwienie działania koszyka i procesu realizacji zamówienia, a także pomoc w rozwiązywaniu problemów z zabezpieczeniami i w przestrzeganiu przepisów.
Pliki cookie funkcjonalne pomagają nam poprawiać efektywność prowadzonych działań marketingowych oraz dostosowywać je do Twoich potrzeb i preferencji np. poprzez zapamiętanie wszelkich wyborów dokonywanych na stronach.
Pliki analityczne cookie pomagają właścicielowi sklepu zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzi w interakcję ze sklepem, poprzez anonimowe zbieranie i raportowanie informacji. Ten rodzaj cookies pozwala nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony.
Pliki cookie reklamowe służą do promowania niektórych usług, artykułów lub wydarzeń. W tym celu możemy wykorzystywać reklamy, które wyświetlają się w innych serwisach internetowych. Celem jest aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Cookies zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach naszego sklepu internetowego.