Zostało ustanowione przez WHO w 1987 r. ze względu na rosnącą liczbę osób uzależnionych i pacjentów ze schorzeniami wywoływanymi przez palenie papierosów.Tegoroczna kampania jest kontrodpowiedzią na systematyczną i trwałą taktykę przemysłu tytoniowego oraz pokrewnego w celu przyciągnięcia nowego młodego pokolenia użytkowników tytoniu.
Globalna kampania Światowego dnia bez tytoniu 2020 będzie służyć:
– Obaleniu mitów i ujawnieniu sposobów manipulacji stosowanych przez przemysł tytoniowy i pokrewne, w szczególności taktyki marketingowe skierowane do młodzieży, w tym poprzez wprowadzanie nowych i nowatorskich produktów, smaków i innych atrakcyjnych cech.
– Wyposażeniu młodych ludzi w wiedzę na temat intencji i taktyki stosowanej przez przemysł tytoniowy i pokrewne, aby przyciągnąć obecne i przyszłe pokolenia do tytoniu i produktów nikotynowych.
– Wsparciu działań influenserów (w popkulturze, mediach społecznościowych, w domu lub w klasie) w celu ochrony i obrony młodzieży oraz przyspieszeniu zmian poprzez zaangażowanie ich w walkę z przemysłem tytoniowym.
W tematykę tegorocznej kampanii wpisuje się również badanie PolNicoYouth dotyczące używania nikotyny przez polską młodzież, przeprowadzone na przełomie 2019 i 2020 przez Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny w ramach realizacji kampanii społecznej upowszechniającej wiedzę na temat szkodliwości narażenia na dym tytoniowy oraz palenia elektronicznych papierosów przez ogół społeczeństwa, a w szczególności przez osoby młode poniżej 18. r.ż. 2020 r.
PolNicoYouth to pierwsze od wielu lat reprezentatywne dla polskiej młodzieży ze szkół ponadpodstawowych badanie, w którym wzięło prawie 17 tysięcy uczniów z całej Polski.
Najważniejsze wyniki badania:
• Ponad 60% uczniów szkół ponadpodstawowych i prawie połowa 15-latków ma już za sobą inicjację nikotynową.
• 30% uczniów mających kontakt z nikotyną spróbowało ją po raz pierwszy w e-papierosie.
• Polska młodzież częściej używa e-papierosów (29,5%) niż tradycyjnych papierosów (26,2%).
• Prawie 13% uczniów spróbowało już e-papierosa Juul, który wszedł na Polski rynek we wrześniu 2019 r.
• 78% młodzieży używa w e-papierosach smaków owocowych i słodkich.
• Jedynie kilku procentom młodzieży odmówiono sprzedaży wyrobów nikotynowych z powodu wieku.
• Ponad 14% użytkowników e-papierosów używało ich do wdychania innych niż nikotyna substancji psychoaktywnych (najpopularniejsze są kanabinoidy).
• Ok. 40% młodzieży spotyka się z różną formą reklamy lub promowania wyrobów nikotynowych.
• 70% młodzieży używającej nikotynę nie otrzymała żadnego wsparcia w wyjściu z nałogu.
Na skróty
Copyright © Medyk sp. z o.o