2025-01-14 Aktualności

2024 rok był czasem intensywnej pracy dla Rzecznika Praw Pacjenta. Jak zauważył Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec, jednym z najważniejszych wydarzeń w minionym roku było faktyczne uruchomienie Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych we współpracy z minister zdrowia Izabelą Leszczyną. Jest to pozasądowa ścieżka dochodzenia roszczeń przez pacjentów lub ich bliskich, a przyznawanie świadczeń rozpoczęło się w czerwcu 2024 r. dzięki wydanemu przez minister zdrowia rozporządzeniu.

W minionym roku wpłynęło ponad 1500 wniosków o przyznanie świadczenia z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. W sumie wydałem ponad 260 decyzji o przyznaniu świadczenia, w tym 162 pozytywne, na łączna kwotę wypłat sięgającą blisko 9,5 mln zł – powiedział minister Bartłomiej Chmielowiec. Średnia przyznana kwota świadczenia kompensacyjnego wyniosła 60 tys. zł.

Według Rzecznika Praw Pacjenta w 2024 r. poza Funduszem Kompensacyjnym Zdarzeń Medycznych priorytetem była ochrona zbiorowych praw pacjentów: Departament Prawny w biurze Rzecznika Praw Pacjenta wszczął aż 322 postępowania zbiorowe. Jednocześnie wydałem w 2024 r. 385 decyzji dotyczących praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów. Z czego najwięcej dotyczyło tzw. receptomatów.

Rzecznik prowadził także postępowania dotyczące naruszenia praw pacjenta w sprawach indywidualnych: W 2024 r. wydaliśmy ze współpracownikami ponad 2100 rozstrzygnięć w ramach prowadzonych postępowań wyjaśniających w sprawach indywidulanych: Podjęliśmy blisko cztery tysiące spraw w ramach współpracy z podmiotami leczniczymi na podstawie art. 47.1.9a oraz udzieliliśmy blisko osiem tysięcy pisemnych pouczeń i porad dla pacjentów.

Dodał, że w ramach Departamentu Postępowań Wyjaśniających działa Telefoniczna Informacja Pacjenta (infolinia), poprzez którą udzielono ponad 81 tys. porad telefonicznych w trakcie przeprowadzanych całodobowo rozmów telefonicznych. – Podjęliśmy ponad 2200 interwencji pisemnych i telefonicznych w podmiotach leczniczych na podstawie zgłoszeń pacjentów przez infolinię w sytuacjach zagrażających życiu lub zdrowiu i wymagających pilnego wsparcia – podkreślił Rzecznik Praw Pacjenta.

Interwencje dotyczące pacjentów objętych psychiatryczną opieką zdrowotną są prowadzone przez Departament Zdrowia Psychicznego w biurze Rzecznika Praw Pacjenta. Departament ten w 2024 r. wszczął 7479 spraw, w tym 6291 to zgłoszenia wpływające od pacjentów, ich osób bliskich, innych osób i instytucji w sprawach dotyczących praw pacjentów psychiatrycznej opieki zdrowotnej. Natomiast 1188 to liczba własna inicjatyw, w szczególności Rzeczników Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego oceniających realizację praw pacjenta w szpitalach psychiatrycznych.

– Wszelkie nasze działania zmierzające do ochrony zbiorowych, a także indywidualnych praw pacjentów przed nieuczciwymi praktykami, czy wszelkiej maści szarlatanami prowadzącymi leczenie niezgodne z najnowszą wiedzą, będą zintensyfikowane w 2025 r– zapewnił minister Chmielowiec.

 

Copyright © Medyk sp. z o.o