2018-11-09 Aktualności

Portal ZnanyLekarz sprawdził, kim są polscy pacjenci, ale także pacjenci z innych krajów, którzy szukają lekarza online, kiedy najczęściej dokonują rezerwacji oraz jak wykorzystują e-usługi w kontekście swojego zdrowia. Wraz ze zmieniającymi się nawykami pacjentów oraz dynamicznym rozwojem e-usług, rośnie również zainteresowanie dokonywaniem rezerwacji wizyt lekarskich online. Jak pokazały wyniki raportu, początek tygodnia to czas, kiedy polscy użytkownicy najczęściej szukają lekarza i rezerwują wizyty przez internet.

Jak pokazują wyniki zaprezentowane w raporcie "Profil, zachowania i zwyczaje Polaków rezerwujących wizyty lekarskie przez internet", polski pacjent jest głównie młodą kobietą. Co ciekawe, w porównaniu z ubiegłym rokiem, do 29% wzrosła liczba mężczyzn korzystających z tej formy umawiania wizyt lekarskich – wzrost o 5 pkt. procentowych. 25-34 lata – tyle lat najczęściej ma nasz pacjent, osoba aktywna zawodowo, dysponująca środkami na opłacenie prywatnej wizyty u lekarza. W porównaniu do roku poprzedniego widać niewielki wzrost (kilka punktów procentowych) w grupach 18-24 i 35-44 lata. Niestety, nadal najstarsze grupy wiekowe preferują tradycyjne formy rezerwacji. Przeważa nadal mieszkaniec największych aglomeracji, głównie z Warszawy.

Polscy pacjenci najczęściej zabierają się do poszukiwania specjalisty i umawiania wizyt od poniedziałku w godzinach popołudniowych. Najwięcej wyszukań przypada na godziny od 13.00 do 19.00. Zdecydowanie częściej (już 46%) niż rok temu pacjenci umawiają się za pośrednictwem smartfonów – wzrost o 10 pkt. procentowych. Jeśli zaś chodzi już o rezerwację wizyt, okazuje się, że umawianie wizyt następuje najczęściej w dni powszednie – ok. 80% wszystkich rezerwacji we wszystkich krajach. Rezerwacje dokonywane są z 6-dniowym wyprzedzeniem.

Najpopularniejszą specjalizacją pod względem wyszukań i liczby umówionych wizyt jest niezmiennie ginekolog. W grupie TOP 5 znaleźli się także odpowiednio: stomatolog, ortopeda, chirurg i dermatolog. Czego najczęściej szukali pacjenci? W Polsce informacji i specjalistów od boreliozy, depresji i problemów z kręgosłupem, ale też badań ultrasonograficznych. To dobry sygnał, że zwiększa się świadomość leczenia, kontroli swojego zdrowia, a przede wszystkim profilaktyki. Jeśli dodatkowo spojrzymy na wskaźnik zapytań skierowanych bezpośrednio do lekarzy i specjalistów (w Polsce w 2017 r. było ich ok 50 000), mamy kolejny ważny trend – polscy pacjenci szukają rzetelnych źródeł odpowiedzi na ich pytania dotyczące zdrowia online.

Jak oceniani są lekarze? Jedno jest pewne, na pewno pacjenci chcą ich oceniać – 14 000 opublikowanych opinii w portalu mówi samo za siebie, odrzucono ok. 2000 (to opinie niezgodne z regulaminem). W Polsce zdecydowanie częściej opiniuje się pozytywnie lekarzy lub specjalistów – ponad 80% wszystkich opinii, ale te negatywne też się zdarzają – najwięcej ze wszystkich krajów i więcej w porównaniu z rokiem poprzednim – o 3 pkt. procentowe. 12% udzieliło odpowiedzi „bardzo źle” (jedna gwiazdka na profilu), 2% – „źle” (dwie gwiazdki).

"Analiza, którą przeprowadziliśmy, pokazała, że polski pacjent z roku na rok przechodzi metamorfozę. W tym roku jest młodą kobietą, ale dużo wskazuje na to, że już za rok to może być też mężczyzna. Możemy również, patrząc na a rosnące wskaźniki, spodziewać się, że nasz pacjent będzie częściej umawiał wizyty lub szukał lekarza poprzez smartfona, obecnie częściej wykorzystuje do tego komputer" – tłumaczy Iwona Dziedzic-Gawryś, PR Manager w DocPlanner. 

Copyright © Medyk sp. z o.o